Yrkesprofilen danner utgangspunkt for innholdet i Kompetansepluss-kurset. Den viser hvordan kurset er yrkesrettet – gjennom å trene på de ferdighetene som kreves av norsk og grunnleggende ferdigheter i jobben.
Denne yrkesprofilen beskriver hvilke ferdigheter som må være på plass for å mestre jobben som driftstekniker/vaktmester. Det viktigste i Kompetansepluss-kursene er hva en driftstekniker/vaktmester gjør hver dag, derfor nevner vi det her.
Kursene åpner også for medarbeidere med et høyere funksjonsnivå, som med andre ord mestrer disse ferdighetene, men fremdeles har kort formell utdanning. Les mer her om hvilke arbeidsoppgaver som må gjøres av en driftstekniker/vaktmester regelmessig eller av og til. Kanskje disse er mer relevante som utgangspunkt for dine medarbeidere.
Lesing
Hver dag vil driftsteknikeren:
Lese beskrivelser og instruksjoner
Lese korte notater
Lese lister over ulike arbeidsoppgaver
Lese skilt og oppslag om sikkerhet
Lese av målere og overvåkingsutstyr
Skriving
Hver dag vil driftsteknikeren:
Skrive korte notater
Fylle ut sjekkliste for kvalitet og avvik
Skrive korte beskjeder til seg selv eller andre
Kvittere, signere og attestere skjemaer
Bruke arbeidsplaner og fylle ut skjemaer som
Dokumentasjon til ledere, firmaer og eiere
Muntlige ferdigheter
Hver dag vil driftsteknikeren:
Hilse på beboere, kolleger eller eiere
Snakke med kolleger eller ledere for å koordinere arbeidet
Gi og ta imot beskjeder og instruksjoner
Forklare det arbeidet som blir utført
Planlegge jobben sammen med oppdragsgiver
Regning
Hver dag vil driftsteknikeren:
Bruke arbeidstegninger og regne om til full størrelse
Beregne tid til å utføre jobben
Beregne forbruk av materiell og utstyr som går med til jobben
Lese av målere for trykk og mengder
Digitale ferdigheter
Hver dag vil driftsteknikeren:
Føre oversikt i kalender over egen aktivitet
Sende e-post til beboere, ledere og leverandører
Sjekke avtaler med leverandører, ledere eller beboere
Legge inn avvik i digitale skjemaer
Sende og motta tekst- og bildemeldinger
Legge ut og svare på anbudsforespørsler på nettet
Lagre serviceavtaler med leverandører elektronisk
Bruke sosiale medier for holde seg oppdatert og reklamere for egen virksomhet